Archiwa tagu: Chorzów

Rynek czy Estakada ?


15 marca o godz. 17-tej w Chorzowskim Centrum Kultury odbyła się konferencja: „Czy można zburzyć Estakadę? – przedstawione zostały nowe propozycje odbudowania chorzowskiego rynku. Postulat przywrócenia rynku byłby tożsamy z pozbyciem się starej estakady, która wielu mieszkańcom spędza sen z powiek. Uczestnicy konferencji podjęli wspólnie zgodny aplauz dot. aprobaty budowy obwodnicy chorzowskiej – która z racji braku finansów publicznych będzie musiała niestety poczekać jeszcze kilka lat. Budowa obwodnicy byłaby nadzieją na ewentualną możliwość likwidacji estakady. Na konferencji został przedstawiony pomysł innego rozwiązania mający na celu odzyskanie rynku, ale również wyburzenia estakady na planie nowej wizji przedstawionej przez arch. Łukasza Niewiara. Konferencję rozpoczął dr. Jacek Kurek nt. „Znaczenia rynku w przestrzeni miasta” szukając historycznych uwarunkowań dla umiejscowienia rynku oraz skupienia wokół niego życia codziennego i podjęcia próby stworzenia magicznych klimatów. Z historycznymi uwarunkowaniami oraz przeobrażeniami chorzowskiego rynku zapoznał wszystkich dr. inż. arch. Henryk Mercik (Miejski Konserwator Zabytków). W sprawie planów związanych z ew. odzyskaniem rynku wypowiedział się również Prezydent Miasta Pan Andrzej Kotala, potwierdzając jednakże informację o najbliższych planach remontu estakady i przeznaczonych unijnych finansach na ten cel – tym to sposobem czar magicznego rynku prysł.
Ciekawe uwagi na zakończenie wniósł arch. Jerzy Stożek min. członek SARP – Katowice. Przedstawiając sugestywnie ciekawe i malownicze wizje dotyczące centrum kulturalnego naszego miasta, niekoniecznie przylegającego do tzw. rynku miejskiego lub wręcz przenoszące centrum kulturalne w okolice ulicy Wolności, lub pod wyremontowaną estakadę. Uwagi były nieco futurystyczne, lecz zarysowały ogrom możliwości stojący przed naszym miastem w zakresie wykorzystania przebudowanej estakady, stworzenia nowego centrum kulturalnego miasta, w oderwaniu od historycznych uwarunkowań miast i centralnie ulokowanym rynkiem.
Na pewno warto byłoby zapoznać się z różnymi propozycjami urbanistycznymi, różnych współczesnych nurtów architektonicznych, by współczesny Chorzów mógł stworzyć dla przyszłych pokoleń ciekawe, a zarazem nowoczesne rozwiązania. Dlatego warto podejmować otwartą dyskusję nad nowym kształtem miasta.

Precz z łapami od Naszego Parku


Moje stwierdzenie , że partykularyzm polityczny przejawia się w sposób szczególny podczas wyborów samorządowych lub w walce o wyższe stołki jest niestety prawdziwy! Idąc w ślad za artykułem Gazety Wyborczej „Nie ma zgody polityków. Katowice nie dostaną WPKiW” .
Z wielkim zdziwieniem przeczytałem ów artykuł, jakby lobbujący za szalonym pomysłem wyrwania z Naszego miasta – Parku !!! – W tym abstrakcyjnym artykule wszyscy zapomnieli jedynie o drobnym fakcie, że miasto Chorzów jako jedyne finansuje Park w kwocie 5 mln zł rocznie, czego nie można powiedzieć o miastach przyległych. Jak miasto Katowice (w końcu wojewódzkie) sąsiadujące i korzystające z naszego parku wspiera go?! Otóż nie dokłada ani 1 zł ! A gościnne Siemianowice Śl. ? Również nie dokładają ! Wychodzi na to, że jedynie chorzowianie wspomagają finansowo park! Ciekawe jak Pan Godlewski będzie zarządzał parkiem ? – może trzeba ze szczególną troską przyjrzeć się jego działaniom gospodarczym, by np. za rok nie okazało się, że Park będący Spółką Akcyjną jest nie rentowny i miasto Katowice będzie go ratować! Obłuda Panowie. Obawiam się, że wtedy mieszkańcy Chorzowa rozpoczną niezłą awanturę. A Pan Godlewski? – co to za wywody nt. lokalnego katowickiego patriotyzmu ?! – I Pan chce zarządzać chorzowskim Parkiem? Pan który uważa, że przynależność parku do Chorzowa na pewno zaszkodziła staraniom obiektu o Euro 2012! Niech Pan takich herezji nie wypowiada!!! Pan i pańskie miasto ślinią się na samą myśl o parku, jak dziecko przed budką z lodami. Ciekawe jak się zapatruje na to wszystko nasz nowy Prezydent miasta Chorzowa w końcu kolega partyjny! Może teraz wspólnie resztę parku sprzedacie pod zabudowę domków dla prominentów? Przecież mało kto wie, że to nikt inny jak Park pod zarządem poprzedniej dyrekcji rozparcelował przyległe grunty pod zabudowę domków! I park nie ma pieniędzy? Można tylko oglądać na giełdzie nieruchomości ceny gruntów i budynków w stanie surowym na b. terenie po parku zaczynające się od 1 mln – 5 mln a nawet więcej. Ciekawe kto Pana nominował na dyrektora parku?

Andrzej Kotala, obecny prezydent Chorzowa, był prezesem parku przed Panem Godlewskim. Obaj się znają, kandydowali z list PO. Lecz Prezydent, ani radni miasta nie wyrażą zgody na uszczuplenie powierzchni Chorzowa o 600 hektarów parku, który jest dumą miasta – potwierdza Gabriela Kardas, rzeczniczka magistratu. Z akcji udziałowych WPKiW nie ma zamiaru rezygnować marszałek województwa śląskiego i podtrzymuje że Park ma charakter regionalny.

Aktualnie wygląda na to, że żadna z następujących po sobie dyrekcji parku nie musi wykazywać się żadnymi umiejętnościami zarządzania ani gospodarnością WPKiW, a stanowiska służą jedynie zakotwiczenia się po przegranych wyborach dla wybrańców PO!

W Chorzowie Starym zderzą się pociągi


Puszczamy pociągi na wyczucie, nic nie widzimy na monitorach, wydajemy maszynistom rozkazy przez radiotelefon, zwrotnice przestawiamy ręcznie, jak za króla Ćwieczka – mówią dyżurni ruchu ze stacji Chorzów Stary. To dla nich nie tylko trudniejsza praca, ale niebezpieczeństwo dla podróżnych

Rodowici mieszkańcy Chorzowa nie wiedzą, że jest taka stacja Chorzów Stary. Pół godziny błądziliśmy po mieście w jej poszukiwaniu, przechodnie nie potrafili nas pokierować. Nie widać jej z drogi, chociaż budynek jest okazały. Skryty od ulicy za chaszczami, stoi na środku jedynego peronu. Nie da się doń dostać samochodem, od ubitej, wąskiej drogi oddziela go szeroki pas torów, zarośniętych, dawno nieużywanych. Nie można też przejść nad torami, kładka jest zamknięta z powodu groźby zawalenia. Gdyby nie prośba o interwencję tutejszych dyżurnych ruchu, pomyślelibyśmy, że to opuszczony dworzec. Drzwi i okna budynku zabite są dyktami albo zamurowane, życie toczy się tylko w nastawni na piętrze. Nie funkcjonują poczekalnia ani nawet kasy. Ale pociągi tędy kursują i zatrzymują się, nawet osobowe, w kierunku Katowic i Lublińca.

– Pięć lat temu uległy awarii urządzenia komputerowe i z miesiąca na miesiąc jest coraz gorzej – zaalarmowali „Gazetę” pracownicy stacji. Anonimowo, nie wolno im rozmawiać z dziennikarzami. Twierdzą, że pracodawcy nic z tym nie robią. – Od dwóch miesięcy komputery nie działają kompletnie. Puszczamy pociągi na wyczucie. Co to znaczy? Wiem, że pociąg ma wjechać mniej więcej za dwie, trzy minuty i tyle. Wcześniej widzieliśmy cały ruch na monitorach komputera. Teraz nic. Wydajemy maszynistom rozkazy przez radiotelefon, zwrotnice przestawiamy ręcznie, jak za króla Ćwieczka – powiedzieli nam dyżurni ruchu.

– To jest tak jak przesiąść się z mercedesa do małego fiata. Dyżurni mają więcej pracy, muszą udawać się w teren, żeby przestawić pociąg na inny tor, jak za dawnych czasów, a tu pogoda nie najlepsza. Ale poziom bezpieczeństwa jest zachowany. Nie ma zagrożenia dla podróżnych – mówi Zbigniew Czyż, zastępca dyrektora zakładu linii kolejowych PLK w Tarnowskich Górach, któremu podlega Chorzów Stary. Przyznaje, że system komputerowy nie działa.

– Ale ruchem pociągów zawsze kierował człowiek – dodaje. Dyżurni twierdzą, że to bzdury.

– Kierowanie ruchem to jak układanie puzzli, musi być pełen obraz, dopasowana każda część. A u nas wszystkie urządzenia pracują niezależnie, nie mamy żadnych automatycznych zabezpieczeń rozjazdów, pewności, że droga jest wolna. Człowiek łatwo się może pomylić – mówią. Pracują w systemie zmianowym. Dniówka trwa od szóstej rano do szóstej wieczorem albo odwrotnie. – Bywa, że przez półtorej godziny nie odrywamy się od telefonu. Po sześciu godzinach pracy w takich warunkach trzeba wychodzić przed budynek przewietrzyć się, żeby umieć myśleć – opowiadają. Podróżni na trasie Katowice – Lubliniec już mogą odczuć skutki awarii w Chorzowie Starym. Z powodu ręcznego przygotowywania drogi przebiegu pociągu (choćby dyktowania i powtarzania rozkazów wjazdu i odjazdu) są opóźnienia. – I w każdej chwili może dojść do zderzenia. Jesteśmy tylko ludźmi – mówią dyżurni. Czyż wyjaśnia, że właścicielem urządzeń jest Elektrociepłownia Chorzów Elcho.

– Mam od niej informacje, że odda urządzenia do naprawy producentowi, firmie Siemens. Gdyby to była nasza własność, dawno zrobilibyśmy z tym porządek – mówi dyrektor. Nie będzie to pierwsza naprawa w ciągu ostatnich pięciu lat. Ostatnia była dwa tygodnie temu.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice